Vad är hållbarhetskommunikation?

Hållbarhetskommunikation betyder just att kommunicera vad man gör i sitt hållbarhetsarbete. Ju mer du gör, desto mer har du att berätta om. Jobba strategiskt med kommunikationen och utgå från era mål och ambitioner.

Börja berätta om hur ni jobbar med hållbarhet

När ni har ringat in era mål, delmål, ambitioner och vad hållbarhet innebär för er, då är det dags att börja kommunicera om det. Det kan kännas läskigt att börja prata om vad man gör i sitt hållbarhetsarbete när man inte kommit så långt, men vänta inte med att berätta om det. För att kunder och samarbetspartners ska förstå vad ditt företag gör för att utvecklas i en hållbar riktning, så behöver ni ju berätta om vad ni gör. Här hittar du exempelvis en mall för hur du kan berätta om hållbarhet på din webbplats.

5 tips för att kommunicera ditt hållbarhetsarbete

  1. Var transparant och ärlig: Berätta bara om det ni konkret har uppnått och bevisade effekter. Kom ihåg att vara ödmjuk inför att hållbarhetsfrågan är bred och komplex.
  2. Var konkret: Undvik vaga begrepp som miljövänlig, grön, medveten.
  3. Ha på fötterna: Utgå i dina påståenden från bl.a. forskning och fakta.
  4. Låt kunder och medarbetare vara med på resan: Var öppen med att det är just en resa, en utveckling där alla delar inte är perfekta än. Berätta vad ni gör konkret idag och vad ni har framför er, vad ni strävar mot.
  5. Ta fram ett hållbarhetsbudskap: Det ska säga vad hållbarhet innebär för er. Budskapet hjälper er att vara tydlig i kommunikationen mot kunder och internt.

Var strategisk när du kommunicerar om hållbarhet

Kommunikationen om ert hållbarhetsarbete skapar förståelse och engagemang hos medarbetarna och driver arbetet framåt. Men det handlar också om att positionera er som en verksamhet som tar hållbar utveckling på allvar. Hur skiljer sig ert företag från konkurrenterna och vilka samarbeten och affärer möjliggör ert hållbarhetsarbete?

Följ dessa tre steg för att välja rätt ut rätt saker att berätta om:

  1. Gör en omvärldsanalys. Titta bland annat på vad pratar andra om inom ditt område och hållbarhet? Vilka regler och lagar gäller dig och dina kunder kring hållbarhet? Vad är på gång inom ditt område och vad är viktigt för kunder och intressenter? Sammanställ omvärldsanalysen och fundera på vilka delar du ska välja att prata om – som är relevanta för både dig, kunder och andra intressenter.
  2. Sätt mål och ta fram en enkel strategi – vad vill du uppnå med din kommunikation. Gör en plan med aktiviteter som du ska göra utifrån detta. Ta fram ett övergripande koncept för din hållbarhetskommunikation, så den är lätt att känna igen i din övergripande kommunikation. Det gör det lättare för mottagaren att förstå vad det handlar om.
  3. Gör och utvärdera. Förbättra och utveckla löpande.
Skärmdump från oatly.com

Tre företag att inspireras av

  • Några som ofta lyfts fram för sin inspirerande hållbarhetskommunikation är Oatly. Inspireras av deras lekfullhet och sätt att förenkla och förklara. Visst blev det lite roligare att läsa om deras hållbarhetsarbete nu?
  • Se hur konsultbolaget Consid gör som jobbar med bl.a. IT och management. De redovisar vad de gör på ett tydligt sätt samtidigt som de lyfter upp de viktigaste initiativen som de brinner lite extra för.
  • Kafferosteriet Löfbergs gör ofta hållbarhetskommunikation som sticker ut. Ett exempel är ett svinnsmart samarbete.

Jobba Hållbart hjälper dig ta nästa steg!

Vill du lära dig mer om hur du i tre steg tar ett strategiskt angreppssätt på din hållbarhetskommunikation så kan du göra det i vår onlineutbildning framtagen av hållbarhetsexperterna på 2050.

Du kan också ta hjälp av våra experter direkt. Våra partners har lång vana av hållbarhetskommunikation inom många branscher och kan hjälpa till med allt från analys till kreativa koncept. Skicka oss bara ett mail med dina önskningar så återkommer vi med en offert. Eller boka ett kostnadsfritt möte och berätta istället.