Framgångsrik intern och extern hållbarhetskommunikation!

Allt du behöver för att på ett framgångsrikt, tryggt och enkelt sätt kommunicera ert hållbarhetsarbete och samtidigt engagera kunder, intressenter, medarbetare och inte minst ledningen.

Kursen är perfekt för dig som:

  • Är hållbarhetsansvarig eller hållbarhetschef. Du kan också jobba med exempelvis kvalitet, miljö eller CSR.
  • Ansvarar för att kommunicera företagets eller organisationens hållbarhetsarbete.
  • Är kommunikatör eller kommunikationsstrateg.
  • Kommunikations- eller marknadschef.
  • Alla som vill ha konkreta verktyg för att kunna kommunicera ert hållbarhetsarbete, både internt och externt på ett bättre sätt.

Efter utbildningen kommer du:

  1. Ha en enkel och tydlig struktur och modell att arbeta efter, där alla delar av din hållbarhetskommunikation hänger ihop och du gör allt i rätt ordning. 
  2. Ha hittat rätt saker att kommunicera i ert hållbarhetsarbete. 
  3. Ha tagit fram grunden i all er hållbarhetskommunikation, ert kommunikationskoncept. 
  4. Ha tagit fram en konkret kommunikationsplan för både din interna och externa kommunikation och vet vad du ska säga och till vem. Ja, du kommer ha konkreta budskap och inlägg klara, bara att börja använda. 
  5. Ha verktyg, metoder och argument för att engagera era intressenter – inte minst ledningen.
  6. Själv kunna ta fram enkla kommunikationsbudskap i ett smart (och gratis!) digitalt verktyg. 
  7. Förstå och kunna applicera lagar och regler som gäller för din hållbarhetskommunikation.
  8. Ha en plan att följa om det skulle bli fel.

OCH VI GÖR DET TILLSAMMANS – steg för steg! Du behöver inte vara kommunikationsproffs för att lyckas, kursen är utformad att passa både dig med och utan kommunikativ bakgrund.

Detta är så mycket mer än en vanlig kurs! Du får inte bara kunskap och inspiration – du får konkreta resultat i form av bland annat en färdig kommunikationsplan för all din hållbarhetskommunikation.

— Linda Jonsson
Kursledare, kommunikationsexpert, Jobba Hållbart
KURSINNEHÅLL

1. Introduktion

  • Introduktion och så tar du dig an kursen.
  • Vad är hållbarhet och vad ingår i ett stabilt hållbarhetsarbete.
  • Ordlista hållbarhetskommunikation.
KURSINNEHÅLL

2. Vad är hållbarhetskommunikation?

  • Vad är hållbarhetskommunikation?
  • Varför är hållbarhetskommunikation viktigt för din verksamhet?
  • Vad är greenwashing och greenhushing och så undviker du båda delarna.
KURSINNEHÅLL

3. Aktuella lagar och regler för hållbarhetskommunikation

  • Detta behöver du ha koll på. Aktuella och kommande lagar och regler för hållbarhetskommunikation, så som Marknadsföringslagen, God marknadsföringssed, Green Claims, ICC:s olika riktlinjer och ISO 14021/ ISO 14063. Tydlig genomgång, slutsats och sammanfattning – detta ska du ha koll på.
  • Miljömärkningar – egna och andras.
  • Agenda 2030 och exempel på andra standarder att förhålla sig till.
KURSINNEHÅLL

4. Den stabila grunden I din hållbarhetskommunikation

  • Modellen och grunden till all din hållbarhetskommunikation.
  • BONUS: Inventering – hitta rätt saker att kommunicera i ert hållbarhetsarbete och utvärdera befintlig hållbarhetskommunikation.
  • Ta fram det övergripande kommunikationskonceptet – fundamentet i er hållbarhetskommunikation.
  • Identifiera och nå fram till dina intressenter och målgrupper baserat på forskning och vad som fungerar på riktigt.
  • Nudging och inkluderande kommunikation.
  • BONUS: Checklista – så gör du om det blir fel.
KURSINNEHÅLL

5. Engagerande intern hållbarhetskommunikation

  • Intern hållbarhetskommunikation – så gör du, steg för steg
  • Ta fram en enkel och konkret intern kommunikationsplan
  • BONUS: Ta fram enkla interna kommunikationsbudskap själv – så gör du
  • Mallar och goda exempel
KURSINNEHÅLL

6. Framgångsrik extern hållbarhetskommunikation

  • Extern hållbarhetskommunikation – så gör du, steg för steg
  • Webbplatsen – den viktiga grundpelaren
  • Ta fram en enkel och konkret extern kommunikationsplan
  • BONUS: Ta fram enkla externa kommunikationsbudskap själv – så gör du
  • Mallar och goda exempel
MALLAR OCH VERKTYG

I kursen ingår en mängd mallar och konkreta verktyg, bland annat:

  • En enkel och tydlig mall och modell att arbeta efter, där alla delar av din hållbarhetskommunikation hänger ihop och du gör allt i rätt ordning.
  • Mall för att inventera befintligt hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation.
  • Mall för hur du lägger upp ditt hållbarhetsarbete på din webbplats.
  • Verktyget ”Formulan som får ledningen att lyssna”.
  • Mall för att ta fram din konkreta kommunikationsplan, internt och externt.

Hej! Det är jag som skapat kursen – och finns vid din sida i ditt egna arbete.

Jag har arbetat med kommunikation i över 25 år i olika former och har sedan snart 17 år grundat och drivit kommunikationsbyrån Advant och hjälpt 100-tals kunder med både sin interna och externa kommunikation. Jag är utbildad hållbarhetsstrateg och leder själv ett levande hållbarhetsarbete i vardagen på Advant med 35 medarbetare. Där behöver jag löpande få med styrelse, andra ägare och medarbetare på spåret. Då jag också är vd så vet jag vilka argument som verkligen fungerar på ledningar och styrelser.

Jag är även medgrundare till  Jobba Hållbart. Vi erbjuder konkreta och tidsbesparande verktyg för företag och organisationer som vill starta eller utveckla sitt hållbarhetsarbete. Alla verktyg är framtagna av hållbarhetsexperter och hållbarhets-PTs från hela Sverige.

Jag vill dela med mig av tydliga verktyg som jag själv vet fungerar och hur du faktiskt skapar bra kommunikation som når ut.  

 Hoppas vi ses inne i kursen! 

/ Linda Jonsson, Jobba Hållbart och Advant. 

Linda från Jobba Hållbart är lyhörd och har en stor förståelse för de utmaningar som finns med att tolka och förstå krav och riktlinjer kring hållbarhet. Hon har också tydliggjort och gett tips på hur jag ska kommunicera hållbarhetsarbetet internt.”

— Sara Rapp, Sustainability Manager, Mercodia

Allt detta ingår! 👇

Dessutom ingår just nu 3 bonusar, så passa på nu!

  • Kursen Framgångsrik intern och extern hållbarhetskommunikation (Värde 9 995 kr) 
  • Inventeringsmall för att hitta rätt sak att kommunicera i ert nuvarande hållbarhetsarbete. Med vår mall hittar du de delar som ni ska kommunicera och som bygger ert varumärke starkare på ett transparent och tryggt sätt. (Värde 2 995 kr) 
  • Checklista – så gör du om något går fel. Sluta oroa dig för vad som kan hända om någon skulle ifrågasätta er hållbarhetskommunikation. Här finns en konkret plan att följa om något skulle gå fel som guidar dig genom de rätta stegen att ta. (Värde 2 995 kr) 
  • Ta fram enkla kommunikationsbudskap själv – så gör du. Allt i ett gratis designverktyg alla kan använda. Detta verktyg kan alla använda – vi lovar! (Värde 3 995 kr) 

Ett totalt värde på allt som ingår är 19 980 kr. Men din investering är just nu enbart 9 995 kr. 

Sluta vara frustrerad och ge dig själv förutsättningarna att göra ett riktigt bra jobb!

Du är frustrerad. Du kämpar för att ert hållbarhetsarbete ska tas på allvar och för att ni ska kunna kommunicera det värdefulla arbete ni gör. Men ibland känns det som ingen lyssnar, förstår eller vill bidra.  

Du är också otrygg i vad du kan kommunicera utan risk för greenwashing och hur du faktiskt får andra att lyssna och engagera sig. Du googlar och försöker förstå men blir bara mer förvirrad av alla avskräckande exempel.

Hur skulle du känna om vi berättade att du inte behöver jobba hårdare – utan bara smartare för att nå dit 2024? 

Ditt problem är inte brist på engagemang eller att du inte försökt nog mycket.  

Att nå ut med sitt hållbarhetsarbete och skapa engagemang via sin hållbarhetskommunikation kräver mer än ditt engagemang och din vilja. Det kräver rätt taktik för att bygga intern medvetenhet och drivkraft. Det krävs också förståelse för kundernas omvärld och painpoints för att få dem intresserade av det som ni vill lyfta och berätta. Och det kräver att du vet vad du ska och kan berätta om ert hållbarhetsarbete och hur du berättar om det så att du får engagemang – och inte det motsatta.

Det är precis detta vi, steg för steg guidar dig igenom med denna kurs, Framgångsrik intern och extern hållbarhetskommunikation. 

Du behöver absolut inte heller vara kommunikationsproffs för att på ett framgångsrikt sätt nå ut med sitt hållbarhetsarbete. Vi ger dig allt du behöver för att på ett framgångsrikt, tryggt och enkelt sätt kommunicera ert hållbarhetsarbete och samtidigt engagera kunder, intressenter, medarbetare och inte minst ledningen. 

Du kan antingen fortsätta vara frustrerad över att du inte når ut – eller så kan du forma en roligare, enklare väg som kommer ge dig det resultat du vill ha. Att hållbarhetsarbetet tas på allvar och att ni kan berätta om detta för andra på ett smart och tryggt sätt.  

Vem är kursen till för?

Den är för dig som: 

  • Är hållbarhetsansvarig eller hållbarhetschef. Du kan också jobba med exempelvis kvalitet, miljö eller CSR.
  • Ansvarar för att kommunicera företagets eller organisationens hållbarhetsarbete.
  • Är kommunikatör eller kommunikationsstrateg.
  • Kommunikations- eller marknadschef.
  • Alla som vill ha konkreta verktyg för att kunna kommunicera ert hållbarhetsarbete, både internt och externt på ett bättre sätt.
Vad innebär hållbarhetskommunikation?

Hållbarhetskommunikation betyder just att kommunicera vad man gör i sitt hållbarhetsarbete. Exempelvis att man sänker sina koldioxidavtryck, jobbar cirkulärt och hur samt hur man tar ansvar för sina medarbetares mående. 

Hur lång tid tar det att gå igenom kursen?

Kursen är totalt fem timmar lång och är fördelad på sex moduler. När du går igenom kursens steg blir du samtidigt guidad i hur du ta fram ditt egna kommunikationsmaterial.

Tidsåtgången för denna del är väldigt individuell och beror på kunskapsnivå och hur långt du redan kommit innan du påbörjar kursen. Men vi lovar att tiden är väl värd din investering, då du tar fram det du behöver för att kunna jobba smart och tidseffektivt med din hållbarhetskommunikation sen.  

Vad är det för typ av material som ingår i kursen?

Kursen bygger på videolektioner där du steg för steg guidas till i att skapa din egen hållbarhetskommunikation. Som komplement till dessa videor finns en mängd konkreta mallar och verktyg, som du enkelt kan fylla i och använda direkt i ditt vardagliga arbete. Till dessa använder vi Officepaketet, så som Word, Powerpoint och Excel.  

När får jag tillgång till kursen?

Du får tillgång till kursens modulen löpande. De första 3 modulerna är publicerade från start!

Ingår några träffar?

Nej, detta är en helt digital onlineutbildning. Inga träffar ingår utan du går kursen i din egen takt och kan gå tillbaka när du vill och se om och repetera när du vill.   

Hur länge har jag tillgång till kursen?

Du kommer att ha tillgång till kursen och materialet i vår kursplattform ThriveCart för alltid. Du kommer även att få alla uppdateringar vi gör i kursen framåt kostnadsfritt. 

Hur många gäller kursen för?

Ett köp av kursen och materialet gäller en person. Är ni flera personer på exempelvis en kommunikations- eller marknadsavdelning behöver ni göra ett köp per anställd. Det digitala innehållet tillhör Jobba Hållbart och får inte spridas vidare.

Behöver jag kunna något om hållbarhet innan?

Vi kommer att ge dig en introduktion och grundförståelse till vad hållbarhet är i kursens inledning. Du kommer också att sätta in dig i din verksamhets hållbarhetsarbete under kursens gång och utifrån detta så är det bra om du fördjupar din kunskap i de områden där du kanske saknar kunskap idag. Du kan ta stöd i vår kunskapsbank och podcast, där det finns en mängd kunskap att lyssna på eller läsa.

Behöver jag kunna något om kommunikation innan?

Nej, vi guidar dig genom enkla steg och det finns konkreta mallar att följa. Dock kommer vi inte lära dig att exempelvis skriva texter och fotografera. Så kan du inte det behöver du kunna ta stöd i av någon annan eller prova dig fram själv. Dock tror inte att du behöver vara orolig, för i kursen får du veta hur du tar fram enkla kommunikationsbudskap själv. Allt i ett gratis designverktyg alla kan använda.

Jag kan ganska mycket om hållbarhet sedan förut – passar kursen mig då?

Vad bra! Det ger dig väldigt bra förutsättningar att lyckas med att kommunicera ert hållbarhetsarbete på ett smart och transparent sätt. Man skulle kunna säga att du är en perfect match för denna kurs, då du får resten du behöver för att lyckas med din kommunikation! 

Jag kan ganska mycket om kommunikation sedan förut – passar kursen mig då?

Kursen är helt inriktad på hållbarhetskommunikation, som skiljer sig en hel del från övrig kommunikation och marknadsföring. Det finns strikta lagar och regler för hur du får kommunicera hållbarhetsfrågor och du behöver alltid bygga upp din kommunikation på fakta, certifieringar och vedertagna modeller. Det är helt enkelt mer komplicerat att kommunicera ditt hållbarhetsarbete. Så har du inte koll på vad som gäller lagmässigt, vilka delar av ert hållbarhetsarbete du bör kommunicera (vissa delar bör säkert undvikas då de inte är nog underbyggda av fakta) eller vet hur du ska agera om något skulle gå fel, då passar kursen även dig.  

Jag är fortfarande osäker på om kursen passar mig…

Då pratar vi om det, du får vår ärliga åsikt. Vi vill verkligen att du ska känna dig trygg och peppad över att gå med i kursen! Skicka oss ett mail och berätta om det som gör dig osäker så svarar vi inom kort.  

Tack vare vårt hållbarhetsfokus och vår hållbarhetskommunikation så har vår byrå Advant varit nominerade till flera fina priser och även blivit utsedda till Årets Företagare i Karlstad 2023. När man läser nomineringarna så har de handlat om just detta, hur vi tar vårt ansvar och att vi vill att alla ska må bra – kunden, medarbetaren, företaget och planeten.

— Linda Jonsson
Kursledare, kommunikationsexpert & ägare på Advant

Är du fortfarande osäker på om kursen passar dig?

Då pratar vi om det, du får vår ärliga åsikt. Vi vill verkligen att du ska känna dig trygg och peppad över att gå med i kursen! Skicka oss ett mail och berätta om det som gör dig osäker så svarar vi inom kort.  

Har du frågor?

Tveka inte på att höra av dig på hej@jobbahallbart.se

Vi svarar snabbt på dina frågor!

Mejla oss