Hållbara förebilder: By Banoo

För att ge inspiration och för att sprida kunskap om hur du kan arbeta med hållbarhet kommer vi att publicera ett antal inlägg under kategorin ”Hållbara förebilder”. I den här serien kommer du att få träffa olika företag som berättar om hur de arbetar med hållbarhet, hur deras resor har sett ut och vilka tips de kan ge – bland mycket annat. I del 4 träffar vi Persheng Babaheidari som är vd och medgrundare för BY BANOO, som hon driver tillsammans med sin syster Perdica.
Berätta om ert företag!
– Vi startade BY BANOO för att vi saknade snygga jobbväskor som datorn kunde få plats i. Därför har vi startat ett varumärke med fokus på jobbaccessorer för businesskvinnor. Det var fler än vi som saknade den perfekta jobbväskan så responsen har varit enorm!
Hur jobbar ni med hållbarhet idag?
– Hållbarhet är en av våra viktigaste grunder i bolaget och har varit med oss från dag ett. Vi jobbar med hållbarhet främst på tre sätt:
- Vi erbjuder produkter med hög kvalitet och lång livscykel. Våra väskor är gjorda för att hålla länge, och materialval har gjorts baserat på detta.
- Vi producerar alla våra produkter i Europa, närmare bestämt i Estland och fraktar allt med båt. Detta gör att vi kan minska på utsläpp relaterat till transport, då majoriteten av våra kunder finns i Europa samt att vi kan säkra bra arbetsvillkor på fabriken.
- Vi har ett långsiktigt samarbete med UN Women Sverige, där vi skänker 100 kr per såld väska till organisationen. Vi vill ge tillbaka till kvinnor som behöver vår hjälp och inte har varit lika tursamma som oss i livet.
Du kan läsa mer om vårt hållbarhetsarbete här!
Hur inledde ni ert hållbarhetsarbete?
– Vi började i samband med att vi skissade på varumärket och vilka värderingar vi har. Vi visste att vi ville göra väskor och att vi ville ta fram något som ska hålla länge, därför började vi spåna kring själva produkten. Därefter kikade vi på fabriker. Vi hade ett önsketänk att vi ville tillverka i Europa av just hållbarhetsskäl. När vi väl kom i kontakt med vår fabrik förstod vi också att det skulle vara möjligt och det kändes rätt att ha europeiskt fokus. Slutligen spånade vi utanför produkten och vilken impact vi ville ge. Detta landade i att vi ville skapa ett långsiktigt samarbete med en organisation som arbetar för att kvinnor runt om i världen ska ha det bättre.

Vilket resultat har er hållbarhetssatsning gett er?
– Våra kunder uppskattar vårt hållbarhetstänk och jag tror att många av dem har handlat hos oss av just den anledningen – att vi är ett varumärke som bryr oss på riktigt och som vill göra skillnad. Vi har inte varit verksamma så länge och eftersom vi har jobbat med hållbarhet från dag ett är det svårt att jämföra med hur resultatet hade varit om vi inte hade jobbat med hållbarhet, men om man tittar på alla trender pekar de mer och mer åt att det snarare blir en hygienfaktor att jobba med hållbarhet framåt.
Hur kommer ni att utveckla ert hållbarhetsarbete framåt?
– Vi kikar mycket på hur vi kan optimera vilka material vi använder. Idag arbetar vi med läder vilket är det material som håller längst jämfört med syntetiskt läder. Däremot vill vi kunna erbjuda veganska alternativ och vi är övertygade om att det kommer komma material framåt som presterar bra. Det hade även varit intressant att applicera verktyg som spårar materialets ursprung. Även om detta egentligen mer är ett verktyg för att vara transparent och inte gör en mer hållbar kan vi få ännu mer insikter som gör att vi gör mer hållbara val i framtiden.
Hur håller ni ert hållbarhetsarbete strukturerat och mätbart?
– Hållbarhetsfrågan lyfts på högsta nivå i vårt bolag – i alla våra beslut tas det här perspektivet in. I framtiden, när vi är ett mycket större bolag ser vi även fram emot att kunna skänka stora summor till olika projekt inom UN Women Sverige och se vilken impact det kan ge.
Hur kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete?
– På vår hemsida, bybanoo.com, och i sociala medier.
Har du något tips till andra företag som vill jobba mer hållbart?
– Om man vill jobba med hållbarhet på ett trovärdigt sätt ska det finnas med i bolagets strategi och vara en av de grundläggande värderingarna – alltså inget lager man bara ”lägger på”. Hur man jobbar med hållbarhet behöver också vara relevant med vad man säljer som företag för att undvika greenwashing. Det är viktigt att ens medarbetare och kunder har förtroende för företaget. Exempelvis om ett fast fashionbolag överproducerar stora mängder kläder i Asien med låga löner och sen planterar ett träd för varje köp – låter det i mina ögon inte trovärdigt. Hållbarhet handlar om att förbättra hur man jobbar och inte bara kompensera för den skada man gör.