Berätta om hållbarhetsarbetet på din webbplats – så gör du!
Väldigt många företag är igång med sitt hållbarhetsarbete men har helt missat att kommunicera detta på sin webbplats. Det finns också en rädsla för att göra fel, vad kan jag skriva utan att riskera att få negativ publicitet? Vi guidar dig!
Det finns självklart många upplägg du kan använda på din webbplats för att berätta om ditt hållbarhetsarbete och din hållbarhetsstrategi. Här kommer ett förslag på ett upplägg som passar många företag:
Steg 1 – skapa en tydlig plats för er hållbarhetskommunikation
Lägg upp ett menyval på din webbplats som heter ”Hållbarhet”. Det gör det enkelt att hitta din hållbarhetsrapportering och den information du delar där. Du kan även lägga informationen under exempelvis ”Om oss” och göra ett eget kapitel som heter ”Hållbarhet”.
Steg 2 – skapa rätt struktur för informationen
Sedan är det dags att skapa en struktur för själva sidan där hållbarhetsrapporteringen ska ligga. Vi har skapat en mall att följa med ett fiktivt företag i – du hittar den här. I stora drag kan ett upplägg se ut såhär:
- Högst upp på sidan kan du kommunicera visionen och den röda tråden med ditt hållbarhetsarbete. Och ge kort beskrivning över de viktigaste delarna sammanfattat. Du kan även lägga med en översikt över de viktigaste målen ni jobbar mot.
- Ett smart sätt att göra det enklare för läsaren är sedan att dela upp informationen i de tre hållbarhetsaspekterna, social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och miljömässig hållbarhet. Här lägger du endera in en kort text om ert arbete för varje av de tre områdena direkt på webbsidan. Eller så gör du tre länkar på sidan man kan klicka på för att läsa vidare på en annan sida om varje del (som vi gjort i exemplet på bilder och i mallen).
- Om du sedan kopplat ditt arbete mot några av Agenda 2030s mål, de globala målen, så kan du visa det där efter på webbsidan. Du kan då visa bilder på del mål du valt att jobba mot samt skriva kort hur du gör det.
- Lägg sedan gärna upp ett par artiklar där ni lyfter fram och berättar mer konkret om aktiviteter och initiativ som ni är särskilt stolta över eller som gör stor skillnad. Exempelvis kan det vara en artikel/initiativ för varje hållbarhetsaspekt, social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och miljömässig hållbarhet. Du kan även länka vidare till ett annat nyhetsflöde där läsaren kan följa ert hållbarhetsarbete löpande.
- Lägg sedan gärna med certifieringar, samarbeten och andra viktiga förstärkare som bekräftar legitimiteten av ert hållbarhetsarbete.
- Längst ner är det bra att lägga in kontaktuppgifter till den person som man kan prata med om man vill veta mer.
Fem bra exempel att inspireras av
Du hittar som sagt var vår mall här och behöver du inspiration så kan du spana in dessa företags hållbarhetssidor på deras webbplatser för inspiration:
- Så här gör koncernen Caverion.
- Se hur konsult- och kommunikationsbyrån Advant gör.
- Ta inspiration från Facility Management leverantören Coor.
- Så här gör GIAB vars affärsidé är att optimera produktflöden enligt cirkulärekonomiska principer.
- Se hur konsultbolaget Consid gör som jobbar med bl.a. IT och management.
Vill du ha hjälp?
Då finns Jobba Hållbarts duktiga partners för att hjälpa dig. Hör av dig till oss för att boka ett kostnadsfritt och förutsättningslöst 30 minuters digitalt möte för att berätta om dina behov och få en offert. Välj en tid som passar dig i vår digitala kalender.
Några smarta tips på vägen
- Var transparent och visa på siffror och vart ni står i ert arbete just nu. Det är just detta som är grunden i all hållbarhetskommunikation. Är du det så blir det inte fel.
- Försköna aldrig eller överdriv. Då kan du riskera att helt enkelt inte vara sanningsenlig. Detta kallas Greenwashing och det kan du få mer tips kring här.
- Skriv kort och konkret. Då riskerar du inte att måla ut för mycket och försköna.
- Använd gärna filmer, illustrationer, och bilder som förtydligar det ni vill berätta. Ibland kan denna typ av information vara svår att förstå. Gör den gärna mer lätt att ta till sig med bra genomarbetat material.